تمام حرف و حدیثها درباره تعطیلی «تاینیموویز»
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۲۳۷۴۱
«شهروند» در ادامه نوشت: بله؛ شما اگر فیلمباز باشید حتما در چند روز اخیر متوجه شدهاید که محتوای این سایت در این مدتزمان بهروز نشده است. نکته مهمتر از این اما اینکه در سخنان اخیر جعفری دولتآبادی دادستان تهران به دستگیری ٦ نفر اشاره شده است که «فیلمهایی مبتذل و مستهجن را تهیه و دوبله کرده و در فضای مجازی به فروش میرساندند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در واقع میتوان نکته را چنین خلاصه کرد که بستهشدن سایت تاینیموویز در ارتباط با پرونده موسوم به «فعالیت باند فساد و فحشا با استفاده از فضای مجازی» اتفاق افتاده است. در اینباره باید به نقل از سایت دیجیاتو اضافه کرد که در حال حاضر لینکهای دانلود و بخش نظرات این وبسایت از کار افتاده و صفحه اینستاگرام رسمی آن نیز غیرفعال شده است. تمامی این شواهد ما را بر این میدارد که صحبتهای دادستان تهران را درباره عاملان و ادمینهای این وبسایت بدانیم.
درباره تعطیلی این سایت، این روزها شایعات زیادی شنیده میشود که البته هیچکدام نه مورد تأیید رسمی قرار گرفت و نه واکنشی داشت. سایت تاینیموویز که تا همین یک ماه پیش رتبه بسیار بالای ٢٨ را در بین وبسایتهای داخلی در الکسا داشت، سایتی رایگان نبود و اشتراک در آن مستلزم هزینه ماهانه ٤٠٠٠ تومان بود. براساس آمارها و شنیدههای غیررسمی به نقل از کافه سینما، تاینیموویز نزدیک به ماهی ٣٠٠ تا ٤٠٠ هزار نفر ثبت نام یا تمدید اشتراک داشت که به این معنا میتواند باشد که گردش مالی زیادی در این سایت وجود داشت که این را میتوان مهمترین دلیل حساسیت روی این سایت به شمار آورد.
گسترش فعالیتهای سایت که دوبله اختصاصی برخی آثار را هم شامل میشود، دلیل دیگر میتواند باشد. جالب اینکه گاه حتی صداوسیما نیز از آثار این سایت در برنامههای خود استفاده میکرد. شکایت شبکهها و سایتهای پخش آنلاین فیلم از این وبسایت که رقیب آنها به شمار میرود، دلیل دیگر تعطیلی تاینیموویز است که دربارهاش زیاد سخن گفته میشود. مسأله قانون کپیرایت هم از حدس و گمانهای دیگری است که توسط برخی کاربران مطرح میشود؛ مسألهای که کاملا دور از ذهن به نظر میرسد، چرا که حداقل تا به امروز، متاسفانه برخلاف قانون جهانی، آرشیو تمامی وبسایتهای رسمی و با مجوز داخلی هم هیچ رگهای از کپیرایت در بخش فیلمهای بینالمللی خود ندارند. خصوصا این واقعیت که تاینیموویز از معدود وبسایتهای دانلود فیلم بود که محصولات داخلی را عرضه نمیکرد، شایعه عدم رعایت قانون کپیرایت را تا حد زیادی کمرنگ میکند.
این اتفاق البته بیسروصدا نبود و اعتراضهایی را باعث شد؛ اعتراضهایی تند که به گزارش فارس چنین شکل گرفته که کاربران فضای مجازی در اعتراض به تعطیلی این سایت در صفحه اینستاگرام وزیر ارتباطات هشتگ اعتراض گذاشتهاند؛ اعتراضهایی که واکنش وزیر را نیز موجب شده و او را وادار به نوشتن این نکته کرده که «این سایت فیلتر نشده و وزارت ارتباطات در تعطیلی آن نیز نقشی نداشته است»: اعتراضاتی در خصوص تعطیلی یک سایت در جریان است. این سایت فیلتر نشده و وزارت ارتباطات در تعطیلی آن نیز نقشی نداشته است. هر چند اعتراض و پیگیری مطالبات حق مردم است اما ادبیات پیگیری مطالبات بسیار مهم و اثرگذار است. از خواندن برخی اظهارنظرها شرمسار شدم. در قرآن، مسلمانان حتی از فحش دادن به بتهای کافران منع شدهاند. رعایت ادب حتما اثرگذاری بیشتری در پیگیری مطالبات دارد ...
اما اکنون این سوال پیش میآید که این سایت چرا بسته شده؟ به فرض قانونیبودن بستهشدن این سایت که گفتههای دادستان تهران نیز مبین آن است، چرا بستهشدن آن با وقفهای چندساله همراه بوده است و چرا وزیر آن را کتمان میکند؟ این پرسشها را باید پاسخ داد.
انتهای پیام
منبع: ساعت24
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۲۳۷۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حمله روزنامه جوان به مدافعان تعطیلی شنبه
آفتابنیوز :
روزنامه جوان نوشت: دین برای زمان اهمیت ویژه قائل است. اسلام به برخی زمانها نگاه ارزشی دارد . عناوینی، چون «شب قدر، روز مبعث، عید غدیر، روز عاشورا، عید فطر، شب جمعه و روز جمعه» نشان از نگاه خاص اسلام به برخی از زمانها و جانمایی خاص آن در زندگی انسان مسلمان دارد.
اساساً اسلام یکی از عناصر تنظیمگر در سبک زندگی اسلامی را زمان میداند. توجه به ساعات خاص، روزهای هفته، روزهای خاص در ماه، روزهای خاص در سال همه گویای نوع نگرش اسلام به مقوله زمان است.
تجربه نشان میدهد هنگامی که دو روز تعطیل است، به طور طبیعی روز دوم به عنوان روز اصلی تعطیل قلمداد میشود. چه اینکه امروزه در تهران روزهای پنجشنبه تعطیل است و مردم از آن بهعنوان روز کارهای عقبمانده استفاده میکنند و جمعه را تعطیل بهمعنای استراحت و تفریح به شمار میآورند. چهره عمومی شهر نیز جمعه را به عنوان روز تعطیل نشان میدهد.
تحولات فرهنگی هیچگاه یکشبه رخ نمیدهد. ذهنیت اجتماعی آرامآرام شکل میگیرد. به امروز که ذهنیت عمومی جمعه را روز تعطیل میداند نگاه نکنید. تعطیلی شنبه بهمرور زمان و طی یک دهه آینده موجب خواهد شد ذهنیت اجتماعی جمعه را از مدار و محور بودن تعطیلات خارج کند و جمعه نقشی را در زندگی بیابد که امروز پنجشنبه بهعنوان روز نیمهکاری و کمکار هفته انجام میدهد.
جایگاه جمعه در فرهنگ اسلامی، اما جایگاه خطیری است. در اسلام جمعه محور بخشی از اعمال عبادی فردی و اجتماعی، رسیدگیهای فردی و دینی به شمار آمدهاست. از صبح جمعه که با دعای ندبه و انتظار ظهور آغاز میشود تا ظهر جمعه که محل اجتماع مسلمین در نماز جمعه است. تا دهها آداب فردی که برای جمعه تصویر شدهاست.
جمعه روز خاص و نماد اسلام است و به نوعی از شعائر اسلامی شناخته میشود. در برابر شنبه که نماد یهود است و یکشنبه که نماد مسیحیت است. ما نسبت به بعد نمادین روزها غفلت داریم.
بعد نمادین دین یکی از عناصر هویتسازی دینی است. عنصر هویتساز مرز شما با غیر شما و دیگری شما را تعیین میکند، اما غفلت از آن موجب درهم آمیختگی فرهنگی، هویتزدایی و عدم تشخص آن جامعه میگردد. ظاهر استدلال برای تعطیلی شنبهها خیلی روشن و در نگاه ابتدایی مقبول است. باید برای تجارت خارجی خود را با ایامی که جهان در حال کار است، هماهنگ باشیم، اما نکته این است که مسئله را نباید سطحی دید.
مسئله فقط تعطیلی یک روز نیست، مسئله تغییر نظم اجتماعی است. نظم اجتماعی باید بر اساس یک منطق روشن تنظیم شود. تعطیلی شنبهها یعنی محوریت نظم اجتماعی بر اساس منطق اقتصادی، اما تعطیلی جنبه تنظیم نظم اجتماعی براساس منطق فرهنگی است. اسلام برای حیات انسانی ارزش ویژه بر مدار حیات طیبه قائل است و نظم اجتماعی را نیز براین مدار سامان میدهد. (این بخش نیازمند توضیح و تبیین فنی و براساس روح شریعت است.)
در نامه اخیر اتاق بازرگانی ایران خطاب به مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم تعطیلی شنبهها این است:
«اثربخشی اقدامات دولت برای افزایش ارتباط با سایر کشورهای بلوک شرق و غرب و توسعه روابط تجاری و اقتصادی، در گرو پذیرش هر چه بیشتر استانداردهای اقتصاد جهانی است.»
این استدلال که باید خودمان را با نظم جهانی در حوزه اقتصاد تطبیق دهیم، آشناست. سالها قبل طیفی سخن از جامعه جهانی میزدند، اما این جهان، جهانی است که امریکا و غرب محور آن هستند. حرکت بهسمت استانداردهای مثلاً جهانی یعنی پذیرش گامبهگام نظم غربی در حالیکه امروز دنیا در حوزههای مختلف از جمله اقتصاد در حال عبور از نظم فعلی و تک قطبی است.
تشکیل پیمانهای مالی و اقتصادی بزرگ، چون پیمان شانگهای و بریکس، پیمانهای مالی دو یا چندجانبه و دلارزدایی همه بهمعنای عبور از نظم موجود است. در چنین دوران عبور از نظم امریکایی سوق دادن کشور به سمت آن نوعی ارتجاع تمدنی است.
تأکید میکنم مسائل کلان را نباید اتمیک و نقطهای دید، تعطیلی شنبهها را باید در یک اتمسفر کلان فرهنگی، اجتماعی، ملی و بینالمللی تحلیل کرد. پیامدها، روندها، آسیبها و دیگر جوانب باید در این بستر تحلیل و بررسی شود. پس مسئله تنها تعطیلی یک روز نیست، مسئله تحول در رویکرد کلان جامعه، وجهه اجتماعی، پیام پنهان این تصمیم به ناخودآگاه جامعه است.